tisdag 14 februari 2012

Pelles nya kläder - vägen från får till kläder

Snart dags att ta emot en klass för visning av "Dåtidens catwalk - mode från förr". Jag sätter på mig huvudklät redan vid skrivbordet för att mjuka upp tyget och få in rätta känslan. Maude Nyberg Jonsson (från Historiekällarn) och jag välkomnar barnen och frågar om de reste hit med häst och vagn. Vi låtsas se hel oförstående ut när de säger att de har åkt buss :-) Sen reser vi tillsammans 150 år tillbaka i tiden.
Kläderna vi har på oss är tidstypiska och kommer att användas i sommar när det är Volasdag. Den firas sista söndagen i juli varje år på hembygdsgården och då visas olika sysslor från den här tiden. Halva klassen följer med mig ner i hörsalen där barnen får ta plats framför diabildsprojektorn. Jag läser boken Pelles nya kläder, av Elsa Beskow, och vi tittar på bilderna tillsammans. Jag berättar om hur man klipper, kardar, spinner, väver och syr kläder av fårull. Under tiden får barnen hålla en bit ull i handen och känna på hur mjuk ullen är.
Spinnrocken brukar vara intressant och många barn berättar att deras mor- och föräldrar har sådana hemma. Då brukar jag passa på att uppmuntra barnen till att gå hem och be de äldre släktingarna att berätta om hur det var när de var barn.
Undra vem som har haft de här gamla kängorna? Kanske hette hon Stina, som flickan i boken Skomarkarungen, av Kerstin Sundh. Stina är så rädd om sina skor så hon bär i famnen hela vägen till skolan. Hon vill inte slita på dem i onödan.
Kan du gissa vad den här saken användes till förr i tiden?
Innan grupperna byter plats får alla som vill klä ut sig och lärarna tar kort på eleverna. Maudes och min kjol liknar de som som tant Brun, tant Grön och tant Gredelin hade. Barnen ser ut som Madicken och Emil i Lönneberga.




I biblioteket får barnen en visning av själva utställningen av Maude och sen tar de häst och vagn hem igen :-)


Lokaltidningen Ljusnan skriver så här om visningen.

Inga kommentarer: