torsdag 19 januari 2012

Julia - vår nya gästbloggare!

Jag är så glad över att äntligen få presentera en ny gästbloggare - nämligen Julia Kastemyr! Jag ställde några frågor till henne för att lära känna henne lite. Här är svaren:


Namn: Julia

Ålder: 14 år, fyller 15 i maj.

Gillar att göra: läsa, lyssna på musik och skjuta båge.

Min bästa bok: En av de bästa böcker jag har läst är nog Harry Potter och dödsrelikerna, eller så är det Vampire Academy- Yttersta Offret. Jag gillar fantasyböcker som på något vis är kopplade till verkligheten. Typ att i Harry Potter så lever han ett ”vanligt” liv först.

Min favoritsajt: är nog facebook eller fanfiction.net.

Var läser du helst: Jag läser oftast på bussen påväg till eller från skolan, själv inne på mitt rum eller ute i tv-rummet. Oftast lyssnar jag på musik samtidigt.

Har du läst någon dålig bok? Jag tror inte att jag har läst någon dålig bok, men en bok jag aldrig har lyckas läsa klart är J.R.R Tolkiens Sagan om ringen. Eragon har jag heller aldrig lyckats läsa klart.



Boktips:


Vampire Academy, av Richelle Mead, är en bokserie med sex böcker. Böckerna handlar om Rose Hathaway, en 17-årig dhampir och hennes bästa kompis Lissa Dragomir, en 17-årig moroi. Rose utbildas till att bli beskyddare och skydda Lissa mot de odöda strigoi som vill utrota moroisläkten och därigenom dhampirerna. På grund av någonting med generna har dhampirerna fått de bästa egenskaperna från moroi och människorna. De är uthålliga, starka och har väldigt bra sinnen. Rose blir förälskad i sin lärare och mentor Dimitri Belikov. Dimitri kommer från Sibirien och har en lätt brytning på ryska. Han är ca 2 meter lång och enligt Rose och de flesta andra så slåss han som en gud. När Rose går ut skolan så har hon dödat fler strigoi än de flesta vuxna beskyddarna.Alla moroi kan kontrollera ett element. Det är Luft, Eld, Jord eller Vatten. Men det finns ett femte element som är väldigt sällsynt. Och det är Ande. I böckerna så får men höra om fem stycken som kan kontrollera Ande. Och en av dem är Lissa. Jag har läst hela serien och den är helt klart värd att läsa! Vampire Academy-serien får 9/10 poäng.

Inga kommentarer: