tisdag 13 juli 2010

Du och jag min lilla cykel

Författare: Jujja och Tomas Wieslander
Bilder: Marit Törnqvist

Den här bilderboken är skapad utifrån Jujja och Tomas Wieslanders sånger för de allra yngsta. I flera år lyssnade de när barn lekte, pratade och sjöng. Utifrån detta inspelade material skapade de sina sånger. Enkla, geniala sånger för små barn som handlar om allt som rör sig i barnets värld; pappa och mamma, att vara sjuk, hur man tar på sig skorna, att få ett sår och mycket annat spännande. Det är så nära barnet och så på pricken vad som rör sig i barnets värld.

Konstnären Marit Törnqvist har valt ut några av sina favoritsånger. Utifrån dessa har hon skapat sin historia, vi får följa några barn i deras lekar, funderingar och vardagsliv. Man kan alltså läsa boken som en vanlig berättelse, eller sjunga sångerna!

Jag har fått fel sko
på fel fot
Hur gick det till
Min sko gör visst lite som den vill
Jag tror att du måste hjälpa till
Jag kan klara att byta
Men du får komma och knyta

Inga kommentarer: