onsdag 9 november 2011

Intervju med Sara Berntsson - serietecknare

Sara Berntsson har utbildat sig på Serie- och bildberättarprogrammet på Högskolan i Gävle. Efter 3 år där fick Sara jobb som illustratör på Inter Card Int. AB där hon jobbar idag och tecknar gratulationskort och klistermärken. Hon har även gjort en del serier, bland annat fanzinet Otaku som blev tilldelat första pris på PenCon 2007, och Misc 2 som 2011 fick hedersomnämnande på Small Press Expo.

Mats Hjertkvist som tillsammans med Sara höll i Pröva-på-mangateckningen på höstlovet här på biblioteket, har frilansat som spelgrafiker och har hittills jobbat med 5 olika spel till iphone, PC, och på Steam. Han har hållt i flera mangakurser och utbildar sig just nu till spelgrafiker på Playground Squad i Falun.



Jag blev nyfiken och ställde några frågor till Sara:


När och varför började du att teckna?

Jag har alltid tecknat, sen jag kunde hålla i en penna har jag tagit alla tillfällen jag kunnat till att teckna. I mina gamla skolböcker finns nog mer klotter än anteckningar.Bild är ett sånt underbart medium, man kan göra precis vad man vill! Man kan uttrycka allt man känner och tänker även om man inte kan uttrycka det i ord.

Hur gör man för att bli tecknare/illustratör? Hur gjorde du?
Det bästa tipset jag kan ge är att bara teckna. Teckna, teckna, teckna! Kolla hur andra gör och prova att teckna som dom. Sen finns det många tips att hämta i böcker och på internet. Att gå en utbildning kan vara väldigt bra också, då får man både tid att teckna och hjälp på vägen av mer erfarna. De här utbildningarna har jag gått för att bli illustratör/tecknare:
Serie- och berättarprogrammet vid högskolan i Gävle
Serieskolan vid Kvarnby Folkhögskola, Malmö
Serios Vingåker, Gymnasium

Läser du manga själv? Vilka är dina favoriter?
Absolut! När jag började läsa manga var Ranma 1/2, Dragon Ball och Alice 19th mina favoriter. Nu i vuxen ålder gillar jag Confidential Confessions, Death Note, och Oishinbo.

Har du några bra länktips till mangatecknade ungdomar?
http://inspiraart.se/tech/manga.html
http://serieskolan.se/
teckna.ning.com
deviantart.com uppcon.se


De här sidorna är på engelska men har bra tips:
http://howtodrawmanga.com/
http://polykarbon.com/tutorials/

Inga kommentarer: