måndag 12 september 2011

Barn förr i tiden



I onsdags berättade Maude, från Historiekällaren ,om hur det var att vara barn förr i tiden för en grupp barn här på biblioteket. Hon hade med sig gamla kläder, leksaker och arbetsredskap som barn använde på 1800-talet i våra trakter. Barnen som lyssnade, deras faddrar som var med och jag tyckte att det var mycket intressant. Vi fick gissa vad allt användes till och alla som ville fick känna på sakerna.

Jag passade på att berätta om böcker som handlar om barn förr i tiden. En av mina favoritböcker är Spetshäxan av Gudrun Wessnert. Hon har skrivit flera historiska böcker för barn som är både spännande och roliga. Till exempel böckerna om Sketna Gertrud som är så roliga att jag skrattar högt när jag läser dem. Titta in på Gudruns hemsida och läs mer om henne och hennes böcker.


Lena Kallenberg har också skrivit många bra historiska böcker om barn förr i tiden. Bland annat Rackarns dotter som är ganska läskig och så spännade att den är svår att lägga i från sig.

Inga kommentarer: