måndag 22 augusti 2011

Skolstart som Selma

I dag startade Celsiusskolan höstterminen med att presentera årets tema: Nobelpriset. Lärarna klädde ut sig till forskare, gäster på nobelfesten m.m. och barnen fick bla tillverka dynamit (av toarullar).



När jag blev inbjuden att agera författaren och nobelpristagaren Selma Lagerlöf kunde jag inte tacka nej. Så jag klädde ut mig och låtsades vara Selma . Jag berättade för eleverna att hon inte kunde gå när hon var liten, om att hon lyssnade mycket på sagor som barn och att hon blev lärare och skrev boken om Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Det var ingen som trodde på mig när jag berättade att han såg en bandyhall när han flög över Edsbyn ;-).

Jag visade också upp en tjugolapp och berättade att Selma Lagerlöf var den första kvinnan och första svensken som fick Nobels litteraturpris. På Sveriges riksbanks hemsida kan du läsa mer om varför Selma Lagerlöfs bild finns på tjugan och vad bilderna föreställer.

Inga kommentarer: