måndag 21 december 2009

Lucka 20















Under lucka 20 döljer sig Den heliga natten av Selma Lagerlöf med bilder av Ilon Wikland!

Det var en juldag, då alla hade rest till kyrkan utom farmor och jag. Jag tror, att vi var ensamma i hela huset. Vi hade inte tagits med, därför att den ena var för ung och den andra för gammal. Och vi var ledsna båda två över att vi inte hade fått fara till ottesången och julljusen.

Men när vi satt där i vår ensamhet, började farmor att berätta. - Det var en man, sade hon, som gick ut i mörka natten för att låna eld. Han gick från stuga till stuga och knackade på. "Kära, hjälp mig!" sa han. "Min hustru har nyss fött ett barn, och jag måste göra upp eld för att värma henne och den lille."


I den älskade julklassikern Den heliga natten återger Selma Lagerlöf sin gamla farmors berättelse om julens budskap.

Inga kommentarer: