fredag 29 juni 2012

Hanna från Edsbyn har flera böcker på gång


En intervju med Hanna Nyberg
    • Vem är du? 
      Jo… Jag är Hanna Nyberg. Tja, inte hela tiden, men för det mesta. =D Folk som känner mig från diverse sidor på Internet känner mig under ett annat namn. Det tänker jag dock inte lämna ut här, eftersom jag inte vill att det ska kopplas till min real-life-identity. =P

      Vad går du för utbildning?
      Jag går första (Eller har just gått ut första) året på Voxnadalens gymnasium, Tekniska. Mitt skrivande är en stor del av mig, men långt ifrån den enda. Jag är, så att säga, en riktig datanörd. =P Mina datorkunskaper ligger djupt rotade och mitt datoranvändande går långt tillbaka i tiden. Jag bestämde mig för att satsa på det eftersom det är ett sådant stort intresse som jag går runt och bär på, samt att jag tror att det kommer att ge lite mer cash än att skriva böcker. ;)

      Vad gillar du att göra på fritiden?
      På fritiden lyssnar jag mycket på musik och/eller engagerar mig i olika spel eller händelser på nätet. Min familj har även en stuga uppe i Våsbo och dit brukar mina föräldrar släpa med mig ibland. Det finns ingen el där, så inte så värst mycket att göra heller om man inte är påhittig, men jag har upptäckt nyligen att det går jättebra att sitta och skriva där. Det är lugnt och skönt och a change of scenery, liksom. Jag har även ett stort intresse när det gäller ”japansk populärkultur”, eller vad dom nu kallade det på Uppcon. För er som inte vet är Uppcon ett stort konvent i Uppsala som inriktar sig på det, dock är det över nu, det var sista året i år. Det dämpar dock inte mitt intresse för manga och anime, som det heter. Kunde jag rita, skulle jag nog hålla på med manga. Tyvärr kan jag inte det, har aldrig kunnat, och jag tror knappast att mina talanger kommer att utvecklas speciellt mycket i framtiden heller. Så jag nöjer mig med att uttrycka mig i ord istället. ;D

      Vad handlar din nya bok om?
      Vilken av dom? XD Den som ligger uppe på vulkan just nu handlar om en hackare vid namn Sakutaro. Eller ja, namn och namn, alias är väl ett bättre ord. I boken får man följa Sakutaros framfart från att vara helt okänd och komma från ingenstans till att vara jagad av media och polis från i stort sätt hela världen. Boken rör sig även mycket runtom i Sakutaros vänskapskrets och speciellt i den lilla hackargrupp Sakutaro skapar i början av boken. Det är ett gäng lojala killar som hjälper Sakutaro med vad som än krävs. Man får speciellt följa en av dom, en kanadensisk kille vid namn Jason. Spänning och hot från myndigheter och polisorganisationer vävs samman med problem skapade från privata relationer och romantiska intressen och driver handlingen framåt i ett stadigt tempo. Här ska ni få en liten utmaning av mig: Försök gissa hur boken kommer att sluta efter att ha läst det första kapitlet. Jag måste säga att jag kommer att erkänna mig mäktigt imponerad om någon lyckas gissa rätt. ;P

      Sedan håller jag även på med en ny bok som är långt ifrån klarskriven i dagsläget. I den boken har jag gett mig in i det något överarbetade vampyrtemat med hopp om att jag kanske kan fräscha upp det lite. Jag är själv ett stort fan av twilight-böckerna (Böckerna, inte filmerna), dock tycker jag att mycket av det jag är mest intresserad av när det gäller vampyrer i allmänhet skickligt undviks helt och hållet av Stephanie Meyer. Som de faktum att vampyrer dödar människor för deras blod och hela dom-brinner-faktiskt-i-solljus!-grejen… Jag tycker om att utforska klassiska dubbelmoraler, och vampyrernas är faktiskt en intressant en. Är det okej att döda andra för att överleva själv, eller betyder det bara att du är ett monster? Finns det någon skillnad mellan vampyrer som använder människor som föda och människor som föder upp grisar bara för att sedan slakta och äta dom? Finns det någon likhet? Så som ni hör är den här boken en av de tyngsta jag någonsin jobbat på, och vi får väl se hur jag klarar det utan att ge läsaren en fribiljett till närmaste kurator, men hittills är jag rätt nöjd och tycker att dt flyter på ganska bra. =D

      Hur fick du idén till din nya bok?
      När det gäller Target: The Sun så gick det till så här. Jag läste en faktabok vid namn Svenska Hackare. Jag såg den i skolbiblioteket i början av höstterminen och tänkte att den kanske kunde få mig motiverad till, ja, min linje och allt det där. Inte för att jag inte redan var motiverad, men det skadar ju aldrig. När jag hade läst ut det tänkte jag att det där hade dom faktiskt kunnat skriva som en skönlitterär bok… Så då satte jag mig ner och gjorde det själv istället. ;P Sedan svängde handlingen fram och tillbaka och tillslut blev boken inte alls som jag hade tänkt mig från början, men bra blev den ju. =P

      Vad har du lärt dig sen sist när det gäller skrivande?
      En hel del. Engelska, tillexempel. Nämnde jag att min nyaste bok är skriven helt på engelska? Och Target: The Sun är skriven till hälften på engelska? Ah, välsignelsen och förbannelsen med att vara flerspråkig… Personligen tycker jag att engelska är ett finare språk en svenska, så jag gillar ofta att tänja mina gränser så långt det går (Eller så långt jag vågar). Dessutom har jag jobbat en del på att förmedla mina karaktärers tankar och utveckling på ett skickligare sätt, och arbetat en del med min stil att skriva dialoger på. Dessutom har jag kommit en bra bit när det gäller självförtroende. Jag skriver det jag vill och står upp för det jag skriver, sen får du tycka om det eller inte bäst du vill. =P Fast jag blir ju förstås gladare om folk inte tycker att det är skräp. Men, så länge jag är nöjd med det så kan jag fortsätta i alla fall, oavsett vad andra tycker.

      Vilken är din författarförebild? 
      Ah, jo, jag vet inte riktigt. Stephanie som jag nämnde tidigare är väl en, antar jag. Annars skulle jag väldigt gärna skaffa mig några autografer från manusgenierna bakom legender som Code Geass eller Nabari no oh, men det blir lite svårt med tanke på att jag gissar att båda är japaner. Nej, men ärligt, historierna bakom de flesta anime-serier är geniala och författarna till dem borde belönas tusen gånger om enligt mig. :D

      Vad har du för tankar på vad du vill göra i framtiden!
      Tankar? Ja, just nu vill jag se till att klara gymnasiet och komma in på någon typ av teknisk högskola. Kanske sticker jag till Umeå eller Luleå ett tag och pluggar där, men när jag har pluggat färdigt skulle jag bli väldigt glad om jag kunde få något jobb häromkring. Jag vill inte lämna trakterna kring där jag har växt upp bakom mig utan skulle hellre slå rot i Knåda eller Rotte eller nått. Sen tänker jag skaffa en katt. =D

Inga kommentarer: