fredag 9 december 2011

Selma Lagerlöf på Nobelfesten i Edsbyn

Inte nog med att jag har världens roligaste jobb -


jag får gå på Nobelfesten också!

I går kväll hade jag den stora äran att dela ut årets litteraturpris, i Nobels anda, till sex elever på Celsiusskolan. Det var lärarna som frågade om jag kunde tänka mig att vara Selma även på Nobelfesten, som avslutar skolans temaarbete "Alfred Nobel". Så jag fick en inbjuden som hedersgäst och fick sitta vid honörsbordet tillsammans med de andra prisutdelarna.

Alla elever och lärare var uppklädda och så fina att det var svårt att känna igen vissa. De hade gjort så fint med girlanger i taket och årskurs 5 serverade maten på bästa nobelmanér. Efter prisutdelningen och middagen blev det dans och jag hann med en kort vals.

Jag fick låna passande och tidsenliga kläder av Christina Norgren Arnesson som syr upp kläder till Volasdan. Det var ovant att bära hatt och underkjol...tydligen så ovant att jag glömde att knäppa överkjolens knappar...men jag tror inte att det var någon som märkte det :-) Eftersom jag inte hade någon passande väska kom en gammal bok till användning. Jag fick hjälp med att skära ut som en låda inuti den, där jag kunde lägga mina nycklar.


Det är roligt att de flesta elever nu känner till Selma Lagerlöf och vet om att hon var den första kvinnan och svenska författare som fick Nobels litteraturpris. Extra roligt är det också att många elever nu ropar "Selma" efter mig på skolgården och att de känner igen mig när de kommer till biblioteket...förhoppningsvis även utan hatt! :-)


Fler bilder från festligheterna finns i Ljusnans reportage.

Inga kommentarer: