måndag 12 december 2011

Edsbyns bibliotek goes metal!

I helgen är det dags för Metalbyn i Edsbyn. På biblioteket hänger vi med på hårdrockstemat och har köpt in fler böcker om hårdrock, som vi skyltar lite extra med den här veckan.


Hitills har det inte kommit ut så många böcker som handlar om hårdrock för barn och ungdomar, MEN nu har det dykt upp en bok som heter Jacks rockiga resa, som jag tror att många kommer att gilla.
Så här skriver förlaget Kalla Kulor om boken: "Jack är hårdrockare och älskar bandet Dragonhearts. Jättemycket. En natt när han sover hos sin pappa blir drömmen om att få träffa hjältarna verklighet. Men inte som han tror. Metallien, det magiska land där alla rockers kan vila ut mellan gig och turnéer, har nämligen drabbats av en katastrof i form av den ondskefulle uppfinnaren Vridnérs maskin som tystar alla starka ljud. Och den enda som kan rädda landet är Jack. Jacks rockiga resa är en lättläst bok, späckad med rockreferenser som även kommer att diggas av pappa och mamma."


Den andra boken om Jack heter Jack och den magiska tatureringen. I Ljusnan finns ett reportage när Kalle Svedåker, basist i bandet Gormathon, läser ett stycke ur boken för en klass på Arbråskolan. Du kan lyssna här!




I boken finns en titellåt som går att lyssna på här!


Bandet i boken Dragonhearts har också en egen myspace-sida.


Hårdrock! av Rickard Jakbo, skriver författaren själv att "Kiss fick mig att dsnsa. Ozzy gjorde mig skraj. Accept gav mig självförtroende. Jag har drömt om att skriva en hårdrocksbok. Äntligen får jag beskriva den mäktiga sången och de dånande gitarrerna. Jag får berätta om kaxiga och snälla sångare som sjunger om ont och gott. Om vad det är för skillnad på punk och hårdrock". Bandhandboken. Allt du vill veta om att spela i band, av Mårten Sandén innehåller precis det titeln säger: Allt man behöver för att spela i ett band. Du får svar på hur man gör för att arrangera låtar, välja rätt instrument, hur man samarbetar i gruppen och vad man bör tänka på när man spelar live.

Inga kommentarer: