onsdag 4 juni 2014

2:a pris till Lillboskolan i Stora Bokbytardagens skoltävling!

Stort grattis till Smultronklassen på Lillboskolan i Edsbyn, som har vunnit 2:a pris i Stora Bokbytardagens skoltävling! Roligt att allt fler skolor hänger med och byter böcker med varandra.
Bokbytare

Stora Bokbytardagens blogg kan man läsa: "Smultronklassen hade satt ihop en lång, underbar lista på goda skäl att läsa. Den här listan borde tryckas upp, översättas och delas ut till människor i hela världen. Tänk att barn är så oändligt mycket klokare än vuxna. Stort grattis!"
  • När man läser lär man sig nya ord som man inte kunde innan. 
  • Det är bra att kunna läsa när man är vuxen.
  • Jag vill kunna läsa bra för mina barn.
  • Jag kan läsa med mina kompisar.

  • Det är bra att kunna läsa läxorna jag får i skolan.
  • Det är bra för hjärnan.
  • Om man inte bara kollar på bokens framsida utan läser den, så får man veta om den är bra eller dålig.
  • Det är bra att kunna läsa om jag får ett viktigt brev t. ex.
  • När jag läser lär jag mig nya saker.
  • Om någon pratar och jag inte förstår, så kan jag läsa istället.
  • Det är mysigt när man kommer in i en bok så man förstår vad den handlar om.
  • Det är roligt att läsa bra bokserier.
  • Jag brukar vakna upp när jag läser.
  • Det är bra att kunna läsa skyltar så man inte gör bort sig.
  • Om man har tappat rösten så kan man skriva lappar om man inte kan teckenspråk.
  • Om man läser en tjock bok, så lär man sig mycket.
  • Om man läser mycket så blir man bättre och bättre på att läsa, så när man är vuxen kan man lära andra att läsa.
  • Ibland måste man kunna läsa när man spelar TV-spel.
  • Om man ska lära sig ett nytt språk, så är det lättare om man kan läsa.
  • Om man inte kan säga ett ord, så kan man ljuda det.
  • Man kan läsa regler till spel så att man slipper bråka.
  • Man kan läsa och svara på SMS.
  • Det är kul att lära sig läsa.
  • Nästan alla böcker är så spännande.
  • Man kan läsa böcker på mobilen.
  • Man kan läsa böcker och ge boktips till sina kompisar.
  • Om man inte kan läsa kan man bli retad.
  • Det är spännande att läsa.

  • Då kan man lösa korsord.
  • Det är roligt att läsa.
  • Då kan man låna böcker på biblioteket och läsa.

    En stor eloge till läraren Claes Rehn i Smultronklassen som gör ett utmärkt arbete med att göra läsningen lustfylld! Bland annat har klassen gjort egna filmer utifrån olika böcker. Här kan du se elevernas film Hodjas flygande matta. På klassens hemsida finns fler filmer. 

    I Edsbyn hände fler roliga saker på Stora Bokbytardagen. Runt Celsiusskolan och Voxnadalens gymnasium kunde eleverna hitta böcker lite här och där...

Inga kommentarer: