torsdag 14 november 2013

Sagostund om djur och bajs under Barnboksveckan

Eftersom Nordiska biblioteksveckan pågår med temat Vinter i Nordenfirade vi årets barnboksvecka med tre sagostunder om djur och bajs.

Jag tog emot barnen vid dörren och bjöd med dem på en picknick i Bokskogen. Jag bad dem att leta efter filten där vi skulle sitta. Som spår hade jag lagt bitar från ett Plupp-pussel. Alla barn fick plocka med sig en varsin pusselbit och när vi kom fram till filten byggde vi ihop det tillsammans.
Plupp själv var också med (som mjukdjur). 


 Jag läste boken Det var det fräckaste! och hade plasat in alla djur från boken och deras bajs. Bilderna satte jag upp på en magnettavla allt eftersom. När jag hade läst klart boken provade vi appen Vem var det? - Lär om djurspår och spillning. Barnen hängde med och gissade. Alla tyckte att pruttljuden var roliga! 

På eftermiddagen informerar Länsstyrelsen Gävleborg och Rovdjurscentret De 5 stora i biblioteket
 och det blir spännande aktiviteter för alla åldrar. 

Fler länktips: 
Rovdjursskolan hos Rovdjurcentret de 5 stora/Järvzoo djurpark

Inga kommentarer: