torsdag 8 augusti 2013

Intervju med författaren Martin Jonols

I oktober får alla femmor författarbesök av Martin Jonols som skrivit böckerna om Biljana och Ville. Jag bad om en intervju så vi får lära känna honom lite bättre innan han kommer hit. 


1. Varför blev du författare? Har du haft andra jobb?

Det började med att jag spelade teater när jag var i tjugoårsåldern. Så småningom började jag skriva sånger och sketcher och efter ett tag pjäser. Nu skriver jag mest böcker istället och jag tycker det är väldigt kul att skriva för barn och ungdomar. Men jag har också jobbat på dagis och posten och på Sveriges Radio innan jag började skriva på allvar. Ibland hoppar jag fortfarande in på radion. Jag blev nog författare mest för att jag gillar att läsa böcker så mycket.
 
2. Hur kommer det sig att böckerna du skriver utspelar sig i Viksjöfors?

Min tjej kommer från Hälsingland. Varje sommar är vi i hennes mammas stuga nära Viksjöfors och fiskar och gör en massa utflykter och äter kolbullar. Vi trivs väldigt bra där.
 

3. Gillar du fiske? Vad är så kul med det?

Jag gillar fiske jättemycket. Jag och mina barn fiskar mycket gädda och abborre i sjön Grängen framför allt. Varje år åker vi också till fjällen och fiskar där. Det är spännande att fiska och så händer det ofta oväntade saker om man är ute i naturen, kanske får man syn på en rovfågel eller spår efter en björn. Det finns inget mer spännande än att få en stor gädda och sen släppa tillbaka den. Ofta tar det en lång stund att lugna ner sig.
 
4. Hur tycker du att en bra bok ska vara? 

Jag gillar böcker där man känner att det verkligen var viktigt för författaren att skriva den där boken. Jag gillar också när författaren liksom delar med sig av något som hon eller han varit med om i livet.

5.Vad är det som är så bra med att läsa böcker, tycker du?

Bra böcker är lite som bra kompisar tycker jag. Man kan ha kul med dem, om man är ledsen kan man känna sig tröstad och man har sällan tråkigt om man gillar att läsa.

 

6. Gillar du bandy?

Bandy är ju inte så stort i Stockholm där jag bor på vintrarna. Men jag har kollat på några matcher med Hammarby och det var kul. Annars gillar jag mest fotboll. Mina barn har spelat rätt mycket fotboll och ett tag var jag tränare i min yngste sons lag.

Du som går i femman får gärna förbereda dig med många frågor till Martin när han kommer. Och läsa hans böcker så klart! De finns på biblioteken och snart i ditt skolbibliotek också.  

Inga kommentarer: