lördag 27 oktober 2012

Tips på läskiga böcker


Bild på bokomslag

När det är höst, mörkt ute och dessutom lov är det mysigt att läsa något läskigt. En av mina favoriter bland läskiga böcker är Sagan om den underbara familjen kanin och monstret i skogen av Jonna Björnenstjerna. Den passar för 3-6-åringar. Många barn gillar den och den blev framröstad som årets bästa bilderbok i Bokjuryn. Det finns flera böcker om familjen Kanin som alla är lika läskigt illustrerade. 

Omslagsbild: Familjen Monstersson: Min vän Boris
Jag gillar Min vän Boris av Mats Wänblad och jag hoppas på många fler böcker om Boris och Familjen Monstersson. Kanske vinner Boris årets Bokjury? 



Martin Svenssons bok Knacka tre gånger och andra spökhistorier passar för barn från ca 6 - 9 år.  Boken innehåller sju korta spökhistorier, som bland annat Svarta Madam, Klocktornet och Sjukhuset. Spökhistorierna är korta och så där lagom läskiga. 

Nyfiken på skräck. Bild på fladdermus med hemska tänder.

På Barnens bibliotek finns fler boktips för den som är nyfiken på läskiga böcker.  

Ungafakta.se finns många roliga pysseltips till halloween! 

Inga kommentarer: