tisdag 14 december 2010

Hanna Nyberg från Edsbyn har skrivit en egen fantasybok

Hanna Nyberg från Edsbyn, eller rättare sagt Knåda, har skrivit en egen fantasybok som heter Den Mörkes trupper. Den finns snart att låna på Edsbyns bibliotek för den som blir nyfiken. Jag ställde några frågor till Hanna för att få veta lite mer om henne och hennes bok.

1.Vem är du?

Jag är Hanna Nyberg, en numera 15-årig tjej som går på högstadiet på byn. Jag är inte så speciell, så det finns inte så mycket att säga.

2. Du har skrivit en bok. Vad handlar den om?

Min bok handlar om mina fem (eller sex) huvudkarraktärer, min personliga favorit är Junthalas, som är en alv. En alv är ett folkslag som är mycket vackra med spetsiga öron och är mest kända för att bo i skogar och vara bra bågskyttar och jägre. I min bok är landet Junthalas lever i hotat av ett hot av okänt slag (I början av boken) men visar sig snabbt komma från onda drakar. Junthalas som är ledare för min lilla grupp huvudpersoner bestämmer sig för att göra något åt det, så de bestämmer sig för att bege sig till ett tempel för att söka mer information. Där börjar en lång resa bort från de liv de är vana vid.

3. Om du skulle tipsa någon som aldrig läst en fantasybok förrut om en bra bok att börja med, vilken skulle det vara?

Jag skulle nog säga Kråkflickan av Kate Cann. Det är egentligen inte en fantasy bok, men nästan, och den leder dig in på rätt spår utan att kasta dig in i de underliga världar fantasy har att erbjuda. Det är en verklighetstrogen bok som också har innehåll nog att hålla kvar en läsare, dessutom är den väldigt kort.

4. Gör en topplista på de 5 bästa böcker du har läst:

1:a Höstmörkrets drakar av Margret Weis
2:a tar jag nog Magins Lärling, av Reimond E. Feist
3:a får bli Vild Magi, av Tamora Pierce
4:a Ingo, av Helen Dunmore
5:a Eldmärkt, av Joanne Harris

Twilight serien har jag, som så många andra, också läst. Den är bra, men konkurerar inte ut dessa (som jag säger) klassiska fantasyverk, där det finns en helt annan värld att leva sig in i. (Ingo är undantag)

5. Var läser du helst?

Svår fråga. Hemma, antar jag. Helst inte på sängen, men jag brukar hamna där endå. Vilket oftast betyder att jag får ont efteråt...
6. Om du fick träffa en författare, vem skulle det vara?
Oj, jag lägger aldrig författrens namn på minnet, men skulle jag träffa en riktig författare, så önskar jag att det skulle vara Margaret Weis, författare till "Höstmörkrets drakar", vilket är helt klart den bästa bok jag någonsin läst.

Jag hoppas Hanna snart kommer att skriva fler böcker/Anette

Här kan du läsa ett reportage om Hanna i Ljusnan.

Inga kommentarer: