torsdag 14 februari 2008

Kärleksvecka


I går var för elever från årskurs 8 på Celsiusskolan här på "kärleksbokprat". Vi var i bibliotekets hörsal och satt i en ring med en stor träbox i mitten. Jag berättade om några av mina favoriterböcker på temat kärlek och sen skrev eleverna en gemensam dikt och små lappar med kärleksord som vi satte upp på boxen i mitten. De som ville fick knappar med texten "Library lovers".






















Böckerna jag pratade om och läste ur var: Hur kär får man bli? av Katarina von Bredow. Den vann Bokjuryns pris 2004 för bästa ungdomsbok och jag förstår varför. Som någon skrev i ren recension - "Utan att ha läst den här vet man inte vad en bra bok är". Boken Syskonkärlek och Knappt lovlig, av samma författare var det många som ville låna. Dessutom har de båda nya snygga framsidor.
En skejtares dagbok, av Andreas Soneryd, var det många som hade läst redan, men det finns två till böcker om samma kille, En skejtares frestelser och En skejtares oskuld. Jag läste även ur Den första gång jag såg dig, av Katarina Kuick som börjar så bra: "Den första gång jag såg dig spydde du i mina skor." (Här finns en intervju med författarinnan). Bäst i laget, av Petter Lidbeck, hade jag också med.
Här är dikterna som eleverna skrev tillsammans:
Rosor är röda
Det pirrar i magen som om det simmade 2 fiskar där inne
De är min drivkraft
Och det känns varmt, som att pissa på sig
När man älsker någon är man förälskad
Jag är kär
Kärlek utan slut, är äkta
Kärleken är bra, om den inte tar slut
Att vara riktigt kär är en pirrig och skön känsla
Kärlek slutar alltid i tårar
__________________________________
Det pirrar i magen som sockerdricka
Känns det när det svämmar över en
Kärlek är som mjukglass, underbart och gott
Du gör mig lycklig och förlorad
När man är kär kan man vara blyg
När jag ser på dig brinner hela min kropp
Kärlek är som h.e.
Jag älskar dig
Kärleken är röd och jag äter bröd
Jag älskar dig
Vi satt på stranden och såg solen sakta gå ner
___________________________________
Jag gillar dig
Jag älskar dig
Du är mitt allt
Du är vit som snö
Kärlek är som glödande vänskap
Kärlek är röd
Kärlek är bra
Kärlek är söt
KÄrlek är att dela sin kärlek med någon,
och att klara av de motgångar som kan komma
Kärlek är den mest underbara känslan
Du är underbar och du är mitt allt
Kram till alla på alla hjärtans dag!

Inga kommentarer: